Arcképcsarnok

Szakember: Dr. Nagy Ádám

Hogyan történt az iskolaválasztása, pályaválasztása, mikor döntötte  el, hogy állatorvos lesz?

Sokáig nem is gondoltam rá, hogy ilyen irányba tanuljak tovább. Az általános iskolában minden tantárgy érdekelt, éppen ezért nehezen tudtam eldönteni a középiskolai felvételinél, hogy a Bolyaiba melyik  fakultációra  jelentkezzem, biológiára vagy történelemre.

Biológus legyek vagy történész?

Mindkettőre szívesen mentem volna, de végül a saját történelem-tanár édesapám zárta le a kérdést azzal, hogy kijelentette: „Neked fiam nem menne a történelem, mert túl sokat kell seggelni hozzá.” És való igaz, én nem voltam egy magolós típus, aki órák hosszat képes ülni a könyvek fölött. Sokkal inkább szerettem lejárni focizni a haverokkal vagy számítógépes játékokkal játszani, és szerencsére azzal, hogy odafigyeltem órákon, egész jól megvoltam komolyabb tanulás nélkül.

Szakember: Szabó Tibor András

Bár a földmérést ebben a kötetben a földrajz címszó alatt találjuk, lehet többen vitatkoznának velem, miért is ide került ennek a szép szakmának a bemutatása. Előre bocsátom, annak is igaza van, aki itt keresi, de annak is, aki máshol helyezné el a tudományok körében. Hogy miért van ez így? Az első ipari forradalom előtt a ma földmérő mérnökként dolgozó kollégákat „civil ingineer”-nek, vagyis kultúrmérnöknek nevezték volna. Egy kultúrmérnök feladata volt a térképek elkészítése, az utak, a hidak megtervezése, a mezőgazdasági területek felmérése és kiosztása. Így egy akkori mérnök jogosan nevezhette magát kicsit földrajzosnak, építőmérnöknek, agrárszakembernek. Tovább színezve az előbbi példát: a mai térképeink már számítógépen készülnek, így érdemes az informatikához is érteni. Különösképpen igaz ez a földmérő-térinformatikusokra, újabb kifejezéssel a geoinformatikusokra.

Szakember: Pas Alexandra

Pályaválasztása tudatos döntés eredménye volt?

Szeretetteljes családban nevelkedtem, édesanyám és édesapám nagyon jó példa előttem. Cselekvésközpontú, emberbarát voltam kisgyermekként is. Úgy gondoltam, ha jót teszek másokkal, magammal is jót teszek, ha adok, akkor magamnak is adok. Olyan munkát szerettem volna, ahol emberekkel foglalkozhatok, ahol szükség van a segítségre. Bár konkrét elképzelésem nem volt, de abban szinte biztos voltam, hogy nem egy behajtó cég telefonos ügyintézője leszek. Családomból többen is segítő pályát választottak hivatásul. Természetemnél fogva hozzám is ez állt a legközelebb. A döntésem egy megérzésen alapuló választás volt.

Szakember: Dr. Jakab Petra

Idegenforgalmi referens? Milyen személyiséget kíván meg ez a feladatkör?

A személyiségem, az érdeklődési köröm nagyon összetett, ebből kifolyólag eddigi szakmai életutam rendkívül változatos. Mindig több dologgal foglalkoztam párhuzamosan a tanulás, majd később a munka során is.

Szakember: Varga Zoltán

Tudatosan készült a mérnöki pályára?

Gyermekként mindig alacsony, vékony, rosszcsont voltam, a torna sor végén. Így volt ez a Bercsényi Miklós Általános Iskolában is. Az osztály legkisebb diákjaként nem voltam sem közkedvelt, sem a társaság középpontja. Elég sok piszkálódás alanyaként úgy gondoltam középiskolába ezen változtatni szeretnék. Nem nőhettem 10-15 cm-t, vagy erősödhettem hirtelen 5-10 kilót, így inkább az iskolaválasztás volt az, amibe reménykedhettem, hogy jobb sorsom lehet.

Szakember: Patay Barbara

Nők a műszaki pályán:

Egyre több nő választja a műszaki területet, ahol az izgalmas kihívások mellett komoly sikereket is elérnek.

Mikor kezdődött a műszaki dolgok iránti érdeklődése?

Már kiskoromban szerettem szétszereli összerakni dolgokat. Kihívásnak tartottam, hogy nem csak a fiúk tudják karban tartani és megjavítani a biciklijüket, hanem én is. Persze ehhez hozzá tartozik, hogy akkoriban édesapám, aki mérnök éppen autó szerelői szakmáját gyakorolta, és ha kellett segítettem neki.

Szakember: Kelemen József

Hol kezdte meg a tanulmányait, milyen élményei vannak ebből az időszakból?

Az általános iskolai tanulmányaimat Szombathelyen végeztem, három különböző alapfokú intézményben. A szüleimmel többször költöztünk a városon belül, ekkor mindig iskolát váltottam, hiszen más-más iskola körzetébe kerültem. Valószínűleg ez is hozzájárult ahhoz, hogy a körülöttem zajló változások nem okoznak gondot, higgadt, nyugodt személyiség vagyok, hiszen már gyermekkoromban is sűrűn kellett alkalmazkodnom egy-egy új helyzethez/környezethez.

Szakember: Törökné Horváth Gabriella

Pályaorientációs órákon, ha foglalkozásokat kell felsorolni a tanulóknak, az óvónőt gyakran említik, mivel erről a hívatásról/foglalkozásról van saját élményük, személyes tapasztalatuk.

Ön miért választotta az óvónői hívatást?  

Gyerekként - a nagymamánál vidéken - én vigyáztam az összes unokatesómra. Programokat szerveztem nekik, kitaláltam játékokat, hogy hosszabb időre le tudjam kötni a figyelmüket. Ez volt az első tapasztalatom arról, hogy hogyan kell kisgyermekekkel foglalkozni. Sokszor a gondozásból is kivettem a részem, etettem, altattam, pelenkáztam is őket.

Szakember: Soós Andrea

A munkaerőpiac állás kínálatait figyelve a Te szakmád és az ahhoz kapcsolódó iskolai végzettségeid ma nagyon jó esélyeket biztosítanak arra, hogy sikeres legyél az életpályádon. Mit tettél ezért?

 

Pénzügyi, informatikai, számviteli területen szerzett egyetemi/felsőfokú végzettségeim elvégzése után is folyamatosan képeztem magamat. Többek között tanfolyamokat végeztem kontrolling, pályázatkészítés, projektmenedzsment, és –tervezés területeken is.

Lassan közel 10 éves munkatapasztalatom sokszínű munkaköröket fed le, de közös jellemzőjük, hogy magas fokú kreativitást, újítást, valamint informatika és pénzügyi ismereteket egyaránt igényeltek. Már az egyetem mellett is dolgoztam tanulmányaimat érintő területeken. Diplomamunkámban a történelmet elemeztem végig pénzügyi csalásokon és válságon keresztül, és a rá egy évre közelgő válságról, és a hatásait csökkentő lehetőségekről írtam.

Szakember: Némethné Mester Anett

Reklámgrafikus? Ha az emberek erről a foglalkozásról hallanak, az első gondolatuk az, hogy ha megkérdezhetnék az illetőt, miért ezt a szép hivatást választotta, azt felelné, hogy ez már az óvodában eldőlt! Így volt ez az Ön esetében is?

Biztosan meglepő, de igen. Az én grafikusi életpályám is már valahol az óvodában kezdődött. Meghatározó volt, hogy óvodai rajzaim alapján a majdani általános iskolai rajztanárom, később osztályfőnököm, Vörös Lívia kiválasztott és szüleimnek javasolta a rajzos osztályba való jelentkezést. Az óvoda után a Váci Mihály Alapfokú Művészeti Intézet rajz tagozatos diákja lettem. Szerettem rajzolni, különböző technikákat megismerni. Az általános iskolai évek alatt rengeteg rajzpályázatra készültünk, és én sok pályázaton díjazott is lettem.

Szakember: Oszkó Attila

Hogyan kezdődött szakmai pályafutásod?

Eredetileg nem tanár akartam lenni. Én mindenképp a mezőgazdaságban akartam dolgozni, mindig is érdekeltek a nagy gépek. Gyerek koromban kiálltam a kert végébe, ahol szántottak és a traktoros felvett, beültem, még vezetni is megengedte a nagy gépet, gondolhatod, hogy élveztem…

Szakember: Barczi Péter

Milyen szempontok motiválták pedagógusi pályaválasztását?

A pedagógus pályafutásom első állomásaként én hajdani középiskolámban, a Szombathelyi Nagy Lajos Gimnáziumban töltött diákéveimre tekintek. Oly sokszor álltunk diáktársaimmal a táblánál és magyaráztuk egymásnak a tanórákon, szakkörökön, az óraközi szünetekben a matematika feladatokat, hogy az egy mini tanárképző főiskolával ért fel. Nem beszélve azokról a tanáregyéniségekről, akiktől akarva akaratlan először leshettük el a szakma fortélyait, szeretetét. Biztosan nem e felé a hivatás felé indulok, ha ezek a pozitív benyomások nem lettek volna.

 

Szakember: Szabolcs Ármin

Honnan ered a természettudomány iránti érdeklődése?

Kisgyerekként leggyakrabban először óvodás korunkban találkozunk intenzívebben a természettel kirándulások, óvodás programok keretein belül. Ezek a túrák hozzák közelebb a gyerekekhez a természetet, főleg ha  egy lelkes és ilyen dolgokban jártas szülő és/vagy pedagógus ezt támogatja. Nem volt ez másképp az én esetemben sem. Testvéremmel nagyon pici korunktól fogva vittek minket mindenfelé, jártuk a természetet, szerencsés helyzetben voltunk, mert nem voltunk bezárva a négy fal közé.